Przejdź do głównej zawartości

RZEŹBA WARTOŚCI - warsztat arteterapeutyczny - Piotr Trzaskowski




Afiliacja: Mazowieckie Specjalistyczne Centrum Zdrowia im. prof. Jana Mazurkiewicza w Tworkach
  
Tytuł: Rzeźba wartości

Wprowadzenie: Warsztat arteterapeutyczny polega na stworzeniu przez grupę wspólnej rzeźby, która obrazować będzie wartości przyświecające jej członkom. Tematem przewodnim zajęć jest odnalezienie wartości wspólnych, jakimi kierują się uczestnicy warsztatu w swoim życiu oraz przepracowanie ich i przedyskutowanie. Ekspresja plastyczna i rozmowa pomogą osobom biorącym udział w ćwiczeniu ustalić jakich wartości należy się trzymać w życiu i jakie mają one znaczenie dla nich samych.
           
Cel ogólny: Ekspresja plastyczna, autopoznanie

Uczestnicy: uczestnicy konferencji MOC ARTETERAPII 2014, studenci

Materiały: gąbki o różnym kształcie i wielkości, klej, druty, kombinerki, kartki A4, długopisy

Opis warsztatu:

Etap I: Praca w parach. Udział w krótkim ćwiczeniu integracyjnym, polegającym na wypisaniu na kartce A4 sześciu rzeczy o sobie, z czego tylko trzy będą prawdziwe. Kolejny etap ćwiczenia polega na dobraniu się w pary i wzajemnym odgadnięciu, które z wypisanych słów z kartki partnera są prawdziwe.

Etap II: Praca grupowa. Stworzenie wspólnej i przestrzennej rzeźby z użyciem gąbek. Zadanie ma na celu zobrazowanie wartości, która łączy uczestników. Aby stworzyć wspólne dzieło artystyczne, osoby uczestniczące w warsztacie muszą się ze sobą konsultować.

Etap  III: Prezentacja i omówienie wykonanej pracy plastycznej. Dyskusja o znaczeniu dla każdej z osób przedstawionej przez grupę wartości. Pojawią się pytania pomocnicze: „Co sprawiło, że tę właśnie wartość postanowiliście przedstawić?”, „Jaki macie stosunek do powstałej pracy?”, „Czy w trakcie pracy nad rzeźbą pojawiły się w was jakieś nowe myśli?” „Co wasza praca mówi o was?”;

Etap IV: Wspólne formułowanie wniosków. Podsumowanie spotkania.

Zastrzeżenia:

Przewidywane rezultaty działania:

  • I faza: nawiązanie interakcji, integracja grupy
  • II faza: ekspresja plastyczna, koncentracja, rozładowanie emocji
  • III faza: autorefleksja, nawiązanie komunikacji i dialogu w grupie
  • IV faza: konstruowanie własnych wypowiedzi, dzielenie się swoimi przemyśleniami;

Podsumowanie spotkania:

W trakcie warsztatu uczestnicy otworzyli się na siebie. Chętnie dzielili się informacjami na temat swoich pasji i aktywności zawodowej. Mimo początkowych trudności, potrafili wspólnie ustalić koncepcję ideową pracy plastycznej. Dzieło zawierać miało wartości takie jak: miłość, satysfakcja, bezpieczeństwo. Aby uczynić swoją rzeźbę bardziej uniwersalną, postanowili zobrazować wartość, która będzie łączyła wszystkie wymienione aspekty życia - szczęście. Szczęście to symbolizować miała wielka tabliczka czekolady. Poza zrealizowaniem zadania wspólnego, większość uczestników poprzez drobny detal zaznaczyło swoje indywidualne podejście do zagadnienia szczęścia.












Komentarze

Popularne posty z tego bloga

MOJA MASKA - warsztat arteterapeutyczny - Michał Grubecki, Piotr Trzaskowski

Tytuł: MOJA MASKA Wprowadzenie: Maska towarzyszy człowiekowi od zarania dziejów ludzkości - począwszy od ludów prymitywnych, kiedy miała za zadanie odstraszyć potencjalnego przeciwnika, ułatwić zdobycie zwierzyny lub też ułatwić identyfikację przedstawiciela tego samego plemienia. W starożytności pozwalała kapłanom przybierać postaci bogów, być celebransami, ale również manipulować prostym ludem. Warto wymienić maski greckie i ich związek z teatrem, maski weneckie itd. Maska łączy to co ma pozostać ukryte, z tym, co ma być jawne. Dziś pojęcie maski nie ogranicza się wyłącznie do rekwizytu. Maskę możemy przybrać w przenośni. Poprzez nałożenie maski możemy rozumieć też nasze przemiany. Udawana radość może być czasem maską naszych trosk wynikających z relacji z otaczającym nas światem, również naszej choroby. Jaka jest moja maska? Spróbujmy nałożyć na twarz gipsową maskę, a kiedy wyschnie, pomalujmy ją ulubionym kolorem, jeśli trzeba uzupełnijmy barwnymi plamami, orname...

MANDALA - ODKRYWANIE SIEBIE

AFILIACJA: Instytut Edukacji Artystycznej Akademii Pedagogiki Specjalnej im Marii Grzegorzewskiej NOTA O AUTORZE: Magdalena Załęska – absolwentka Wydziału Psychologii w Wyższej Szkole Finansów i Zarządzania w Warszawie (specjalizacja w zakresie psychologii klinicznej oraz psychologii zdrowia i psychoterapii), rozpoczęte studia podyplomowe z Arteterapii w Instytucie Edukacji Artystycznej Akademii Pedagogiki Specjalnej im Marii Grzegorzewskiej oraz praktyka kliniczna w zakresie arteterapii w Mazowieckim Specjalistycznym Centrum Zdrowia im. prof. Jana Mazurkiewicza w Tworkach Motyw koła, czy też okręgu jest jednym z najstarszych symboli ludzkości . To archetyp nieba, doskonałości, pełni, jedności, ochrony i bezpieczeństwa, a także boskiej mocy, życia i odrodzenia. Wzorzec ten był i jest wykorzystywany przez niemal wszystkie kultury, niezależnie od szerokości i długości geograficznej. W języku sanskryckim koło to mandala, czyli pierwotne źródło wszelkiego stworzenia. ...

JUBILER UCZUĆ POZYTYWNYCH - warsztat arteterapeutyczny - Dorota Sowa, Piotr Trzaskowski

AUTORZY: Dorota Sowa - Akademia Pedagogiki Specjalnej im Marii Grzegorzewskiej w Warszawie Piotr Trzaskowski - Mazowieckie Specjalistyczne Centrum Zdrowia im. prof. Jana Mazurkiewicza w Tworkach SCENARIUSZ ZAJĘĆ ARTETERAPEUTYCZNYCH W OBSZARZE EDUKACJI TEMAT ZAJĘĆ: Jubiler uczuć pozytywnych ADRESACI (WIEK, PROBLEM): Mężczyźni i kobiety w wieku 8–70 lat, pacjenci Mazowieckiego Specjalistycznego Centrum Zdrowia im. prof. Jana Mazurkiewicza w Pruszkowie. SPOSÓB REKRUTACJI DO ZAJĘĆ: Udział dobrowolny. LICZEBNOŚĆ GRUPY: do 12 osób. ZAGADNIENIE: Forma pracy, tj. biżuteria z papierowych koralików umożliwia uczestnikom zajęć zwizualizowanie swoich pozytywnych uczuć do kogoś lub do czegoś. Technika wymagająca skupienia i czasochłonnych czynności sprzyja kontemplacji własnych pozytywnych myśli i uczuć oraz przypomina o tym, jakie rzeczy lub, które osoby są ważne w życiu uczestników zajęć. Noszenie własnoręcznie wykonanej biżuterii stworzonej w przyj...