Przejdź do głównej zawartości

MANDALA - ODKRYWANIE SIEBIE


AFILIACJA: Instytut Edukacji Artystycznej Akademii Pedagogiki Specjalnej im Marii Grzegorzewskiej

NOTA O AUTORZE:

Magdalena Załęska – absolwentka Wydziału Psychologii w Wyższej Szkole Finansów i Zarządzania w Warszawie (specjalizacja w zakresie psychologii klinicznej oraz psychologii zdrowia i psychoterapii), rozpoczęte studia podyplomowe z Arteterapii w Instytucie Edukacji Artystycznej Akademii Pedagogiki Specjalnej im Marii Grzegorzewskiej oraz praktyka kliniczna w zakresie arteterapii w Mazowieckim Specjalistycznym Centrum Zdrowia im. prof. Jana Mazurkiewicza w Tworkach

Motyw koła, czy też okręgu jest jednym z najstarszych symboli ludzkości . To archetyp nieba, doskonałości, pełni, jedności, ochrony i bezpieczeństwa, a także boskiej mocy, życia i odrodzenia. Wzorzec ten był i jest wykorzystywany przez niemal wszystkie kultury, niezależnie od szerokości i długości geograficznej.
W języku sanskryckim koło to mandala, czyli pierwotne źródło wszelkiego stworzenia. Tradycja mandali ma swoje początki w doktrynach religii indyjskiej i tybetańskiej stanowiąc pomoc w medytacji, kontemplacji i koncentracji w dążeniu do samoświadomości. Mandala obecna jest we wszystkich częściach świata zarówno w sztuce, jak i w architekturze od pradziejów. W swojej najprostszej postaci ma kształt koła, może jednak przyjmować inne symetryczne formy. Istnieją mandale będące kunsztownymi dziełami sztuki, w których poszczególne obrazy, kolory i wzory mają swoje ukryte duchowe znaczenia.
Mandala jako symbol i narzędzie przywracania porządku natury jest coraz częściej wykorzystywana w arteterapii. Za pomocą wielu technik z dziedziny plastyki, muzyki i literatury otwierają się przed nami podwoje naszej psychiki, a uniwersalny język symboli pozwala nam na konfrontację z naszymi potrzebami, lękami i pragnieniami. Kreacja plastyczna umożliwia niewerbalne przedstawienie swojego wnętrza, kreujących je pragnień i emocji. Tworzony w czasie swobodnej ekspresji barwny krąg ma ogromne znaczenie terapeutyczne i umożliwia wewnętrzną przemianę. Proces tworzenia łagodzi wewnętrzne napięcia, podnosi własną wartość i poczucie sprawczości, a plastyczna projekcja i kontemplacja gotowej mandali inicjują refleksje dotyczące własnych uczuć i postaw.

TEMAT ZAJĘĆ : Mandala – odkrywanie siebie

ADRESACI (WIEK, PROBLEM): Mężczyźni i kobiety w wieku 25-70 lat.

SPOSÓB REKRUTACJI DO ZAJĘĆ : Udział dobrowolny

LICZEBNOŚĆ GRUPY : do 15 osób

ZAGADNIENIE: Tematem przewodnim zajęć jest odkrywanie siebie poprzedzone relaksacją. Jest to wgląd w siebie, w to kim jestem tu i teraz. Obejmuje uświadomienie treści nieświadomych i/lub wypieranych.

OBSZAR ROZWOJU: emocjonalny, poznawczy

CELE: Samopoznanie, doświadczanie siebie w atmosferze spokoju i złagodzenia ewentualnych napięć, aktywność ekspresyjna

TEMAT I FORMA DZIAŁ ANIA ARTETERAPEUTYCZNEGO
(INDYWIDUALNE): Dla relaksacji i kreacji artystycznej przewiduje się formę indywidualną. Tematem tworzonej kompozycji jest mandala, zadaniem jest odzwierciedlenie swojego wnętrza, formujących je uczuć, emocji, pragnień, wspomnień. Dla omawiania i/lub interpretacji prac można zastosować najpierw formę indywidualną, potem – jeśli zachodzi potrzeba wśród uczestników – grupową, o charakterze wymiany doświadczeń i spostrzeżeń.

MIEJSCE: przestrzeń zamknięta (sala, najlepiej z możliwością położenia się w czasie relaksu) lub przestrzeń otwarta (park, polana itp.)

TECHNIKA PLASTYCZNA WYKORZYSTANA W PROCESIE TWÓRCZYM: rysunek

MATERIAŁY: koła wycięte z papieru lub gotowe szablony mandali do pokolorowania, pastele suche i pastele olejne
  
TERAPEUTYCZNY WYMIAR DZIAŁ ANIA ARTYSTYCZNEGO/ TECHNIKA
ARTETERAPII:

Kreacja artystyczna umożliwia niewerbalne przedstawienie swojego wnętrza, kreujących je uczuć, pragnień i emocji. Spontaniczny proces twórczy może zawierać i prowokować wyłonienie się skłóconych elementów natury jednostki. Rzutowane są one na zewnątrz siebie poprzez proces kreacji plastycznej, który łagodzi wewnętrzne napięcia. Stworzenie plastycznej projekcji zainicjuje refleksję dotyczącą własnych uczuć, postaw i potrzeb, pomoże ujawnić i zrozumieć kim jestem w tym momencie życia.

Techniki arteterapii: relaksacja, wizualizacja, spontaniczność kreacji artystycznej poprzez połączenie z nieświadomością, projekcja, refleksja towarzysząca kontemplowaniu gotowej mandali. Środkiem kreacji i ekspresji jest kompozycja na planie koła oraz barwa.










Komentarze

Popularne posty z tego bloga

MOJA MASKA - warsztat arteterapeutyczny - Michał Grubecki, Piotr Trzaskowski

Tytuł: MOJA MASKA Wprowadzenie: Maska towarzyszy człowiekowi od zarania dziejów ludzkości - począwszy od ludów prymitywnych, kiedy miała za zadanie odstraszyć potencjalnego przeciwnika, ułatwić zdobycie zwierzyny lub też ułatwić identyfikację przedstawiciela tego samego plemienia. W starożytności pozwalała kapłanom przybierać postaci bogów, być celebransami, ale również manipulować prostym ludem. Warto wymienić maski greckie i ich związek z teatrem, maski weneckie itd. Maska łączy to co ma pozostać ukryte, z tym, co ma być jawne. Dziś pojęcie maski nie ogranicza się wyłącznie do rekwizytu. Maskę możemy przybrać w przenośni. Poprzez nałożenie maski możemy rozumieć też nasze przemiany. Udawana radość może być czasem maską naszych trosk wynikających z relacji z otaczającym nas światem, również naszej choroby. Jaka jest moja maska? Spróbujmy nałożyć na twarz gipsową maskę, a kiedy wyschnie, pomalujmy ją ulubionym kolorem, jeśli trzeba uzupełnijmy barwnymi plamami, orname...

MAPA SZCZĘŚCIA - warsztat arteterapeutyczny - Dorota Sowa, Piotr Trzaskowski

Dorota Sowa – absolwentka Akademii Humanistycznej im. A. Gieysztora w Pułtusku (wydział pedagogiki, specjalizacja magisterska: Pedagogika ogólna, specjalizacja licencjacka: Edukacja plastyczna z animacją społeczno-kulturalną). Ukończyła policealne studium plastyczne w Warszawie. Rozpoczęła studia podyplomowe z Arteterapii z elementami terapii pedagogicznej w Instytucie Edukacji Artystycznej Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej oraz praktykę kliniczną w zakresie arteterapii w Mazowieckim Specjalistycznym Centrum Zdrowia im. prof. Jana Mazurkiewicza w Tworkach. ZAGADNIENIE:    Zadaniem uczestników warsztatu jest wykonacie wspólnego collage’u z wykorzystaniem wycinków z gazet. W pierwszej fazie zajęć, wycinają i przyklejają do wspólnej powierzchni elementy, znalezione w prasie, które kojarzą im się ze szczęściem. Następnie rysują różnokolorową ścieżkę, łączącą poszczególne elementy. Grupa ustala, gdzie droga się zaczyna i gdzie kończy, oraz nadaj...