AUTORZY:
Dorota Sowa - Akademia
Pedagogiki Specjalnej im Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
Piotr Trzaskowski -
Mazowieckie Specjalistyczne Centrum Zdrowia im. prof. Jana
Mazurkiewicza w Tworkach
SCENARIUSZ
ZAJĘĆ ARTETERAPEUTYCZNYCH W OBSZARZE EDUKACJI
TEMAT
ZAJĘĆ: Jubiler uczuć pozytywnych
ADRESACI
(WIEK, PROBLEM): Mężczyźni i kobiety w wieku 8–70 lat,
pacjenci Mazowieckiego Specjalistycznego Centrum Zdrowia im. prof.
Jana Mazurkiewicza w Pruszkowie.
SPOSÓB
REKRUTACJI DO ZAJĘĆ: Udział dobrowolny.
LICZEBNOŚĆ
GRUPY: do 12 osób.
ZAGADNIENIE:
Forma
pracy, tj. biżuteria z papierowych koralików umożliwia uczestnikom
zajęć zwizualizowanie swoich pozytywnych uczuć do kogoś lub do
czegoś. Technika wymagająca skupienia i czasochłonnych czynności
sprzyja kontemplacji własnych pozytywnych myśli i uczuć oraz
przypomina o tym, jakie rzeczy lub, które osoby są ważne w życiu
uczestników zajęć. Noszenie własnoręcznie wykonanej biżuterii
stworzonej w przyjemnej atmosferze i przywołującej pozytywne
skojarzenia będzie dla uczestników źródłem poczucia dumy,
satysfakcji oraz demonstracją własnego, optymistycznego punktu
widzenia życia.
OBSZAR
ROZWOJU: emocjonalny, poznawczy
CELE:
Samopoznanie, pobudzenie i rozwój kreatywności, trening
koncentracji, poprawa samopoczucia, ćwiczenie motoryki małej (palce i dłonie).
TEMAT
I FORMA DZIAŁANIA ARTETERAPEUTYCZNEGO: Praca indywidualna. Temat
daje możliwość do zastanowienia się nad swoimi uczuciami i
przedstawienia ich w nietypowej formie, utrwalającej przesłanie
zawarte w pracy - biżuterii.
MIEJSCE:
Przestrzeń zamknięta ze stołem.
TECHNIKA
WYKORZYSTANA W PROCESIE TWÓRCZYM: trening umiejętności
niewerbalnego wypowiadania się, trening motoryki małej.
MATERIAŁY:
kolorowe kartki papieru i papieru pakowego wycięte w kształt
trójkąta, nożyczki, klej, wykałaczki lub patyczki do szaszłyków,
woskowany sznurek.
TERAPEUTYCZNY
WYMIAR DZIAŁANIA W ARTETERAPII:
Dzięki
możliwości wypowiedzenia się oraz poznania uczuć innych
uczestników w trakcie pracy pojawia się autorefleksja dotycząca
pozytywnych aspektów życia wewnętrznego oraz zewnętrznego.
Styczność z innymi osobami z grupy daje możliwość porównania
własnych uczuć z ich emocjami pobudzając tym samym rozwój empatii.
Działanie dążące do wytyczonego celu, tj. stworzenie koralików, stymuluje koncentrację.
Komentarze
Prześlij komentarz