Przejdź do głównej zawartości

MOJA CHOROBA - MANIA - Piotr Trzaskowski



Praca na płótnie "Obraz choroby – Mania" powstała w trakcie warsztu arteterapeutycznego p.t."Moja choroba" w roku 2013. Jest to płótno rozmiaru 200cm/300cm bez blejtramu, na którym temat zajęć został zrealizowany farbami akrylowymi. Twórcami obrazu są pacjenci Mazowieckiego Specjalistycznego Centrum Zdrowia im. Prof. Jana Mazurkiewicza w Tworkach, z rozpoznaniem depresji. Płótno powstało we współpracy tychże pacjentów, którzy starali się jak najlepiej ukazać swój stan w formie plastycznej.
Uczestnicy warsztatów nie zajmowali się wcześniej twórczościa artystyczną i jak sami twierdzili - są “kompletnymi amatorami”. Mimo to byli w stanie namalować bardzo obrazowo I na wysokim poziomie artystycznym wizję swojej choroby w nurcie abstrakcyjnym.
Tematem obrazu jest mania – epizod choroby dotyczący wielu pacjentów o różnym rozpoznaniu chorobowym. Do warsztatów byli wyselekcjonawami pacjenti i pacjentki, którzy doświadczyli tego stanu. Dzięki temu powstało płótno, które bez wątpienia można nazwać dziełem sztuki oraz bezcennym źródłem poznania, umożliwiającym nam wgląd w chorobę. Wizja ta wypłynęła wprost z serc uczestników, którzy znaja doskonale stan maniakalny, ponieważ w nie raz się w nim borykali. Obraz znajduje się obecnie w Mazowieckim Specjalistycznym Centrum Zdrowia im. Prof. Jana Mazurkiewicza w Tworkach.
Kompozycja “Manii” jest otwarta i kulisowa. Rozmieszczenie elementów jest niemal zrównoważone. Symetrię przedstawienia zaburza ciemna, róznokolorowa plana znajdująca się w rórnej części płótna. Obraz jest statyczny I dynamiczny za razem. Tło rozpraszajace się I rozprzestrzeniające na inne elementy nadaje dużo ekspresji całej kompozycji. Dominującym motywem w przestrzeni dzieła jest wielobarwny okrąg znajdujący się w centrum. Uzupełniony został czerwonym pasem oraz ciemną zbitką falujących barw w górnej części obrazu. Za kulisami wymienionych elementów znajduje się wibrujące, żółto-pomarańczowe tło, uwydatniajace je.
Paleta barw jest zróżnicowana a obraz należy do polichromatycznych. Dominuje żółć i czerwień. Zestawienie tych mocych i konkretnych kolorów sprawia, że obraz wydaje sie być agresywny. Żółty to kolor radości i optymizmu a zarazem potrzeby kontaktu. Idealnie zgrywa się więc z tematem, do którego odwołują się autorzy dzieła – manią. Czerwień z kolei to kolor żywiołowości, energii i dzałania. Może on symbolizować energię, I żywiołowość “rozsadzającą” od wewnątrz osobę chorą. Ten kolor idealnie pasuje do stanu w jakim znajdują się pacjenci z epizodem maniakalnym – podwyższony nastrój, nadmierna aktywność procesów psycho-ruchowych. Odwołując się do cech charakterystycznych choroby, która była tematem pracy, nie dziwi, że użyli takich właśnie barw. Obraz “Mania” jest “płaski” i brak mu zróżnicowania przestrzennego.
W obrazie trudno dostrzec jakieś źródło swiatła, choć elementem kompozycji, który najbardziej „rozświetla” obraz, jest tło. Natężenie żółtwgo “światła” jest mocne i pełni ważną funkcję – kontrastuje z całą resztą kolorów I buduje dynamikę.
Nastrój obrazu jest pozornie optymistyczny, lecz patrząc na niego dłużej, można doznać uczucia niepokoju. Wydobywające się z żółtej, tryskającej magmy okręgi wyglądają jakby wirowały. Kojażą się z okiem o ciemnej źrenicy. Pozostałe elementy, które trudno zidentyfikować z realnymi zjawiskami, nadają dodatkowej dynamiki I różnicują przestrzeń. Są upłynnione I rozedrgane. Odnieść można wrażenie, że to wszystko, co znajduje sie na płótnie zaraz wybuchnie. Nawiązuje to bardzo dobrze do stanu wewnętrznego osób w manii. Mają w sobie skumulowaną energię, której ciągle jest za wiele I nie są w stanie “uwolnić” jej z siebie w całości. Są niczym wulkan przed erupcją.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

MOJA MASKA - warsztat arteterapeutyczny - Michał Grubecki, Piotr Trzaskowski

Tytuł: MOJA MASKA Wprowadzenie: Maska towarzyszy człowiekowi od zarania dziejów ludzkości - począwszy od ludów prymitywnych, kiedy miała za zadanie odstraszyć potencjalnego przeciwnika, ułatwić zdobycie zwierzyny lub też ułatwić identyfikację przedstawiciela tego samego plemienia. W starożytności pozwalała kapłanom przybierać postaci bogów, być celebransami, ale również manipulować prostym ludem. Warto wymienić maski greckie i ich związek z teatrem, maski weneckie itd. Maska łączy to co ma pozostać ukryte, z tym, co ma być jawne. Dziś pojęcie maski nie ogranicza się wyłącznie do rekwizytu. Maskę możemy przybrać w przenośni. Poprzez nałożenie maski możemy rozumieć też nasze przemiany. Udawana radość może być czasem maską naszych trosk wynikających z relacji z otaczającym nas światem, również naszej choroby. Jaka jest moja maska? Spróbujmy nałożyć na twarz gipsową maskę, a kiedy wyschnie, pomalujmy ją ulubionym kolorem, jeśli trzeba uzupełnijmy barwnymi plamami, orname...

MANDALA - ODKRYWANIE SIEBIE

AFILIACJA: Instytut Edukacji Artystycznej Akademii Pedagogiki Specjalnej im Marii Grzegorzewskiej NOTA O AUTORZE: Magdalena Załęska – absolwentka Wydziału Psychologii w Wyższej Szkole Finansów i Zarządzania w Warszawie (specjalizacja w zakresie psychologii klinicznej oraz psychologii zdrowia i psychoterapii), rozpoczęte studia podyplomowe z Arteterapii w Instytucie Edukacji Artystycznej Akademii Pedagogiki Specjalnej im Marii Grzegorzewskiej oraz praktyka kliniczna w zakresie arteterapii w Mazowieckim Specjalistycznym Centrum Zdrowia im. prof. Jana Mazurkiewicza w Tworkach Motyw koła, czy też okręgu jest jednym z najstarszych symboli ludzkości . To archetyp nieba, doskonałości, pełni, jedności, ochrony i bezpieczeństwa, a także boskiej mocy, życia i odrodzenia. Wzorzec ten był i jest wykorzystywany przez niemal wszystkie kultury, niezależnie od szerokości i długości geograficznej. W języku sanskryckim koło to mandala, czyli pierwotne źródło wszelkiego stworzenia. ...

MAPA SZCZĘŚCIA - warsztat arteterapeutyczny - Dorota Sowa, Piotr Trzaskowski

Dorota Sowa – absolwentka Akademii Humanistycznej im. A. Gieysztora w Pułtusku (wydział pedagogiki, specjalizacja magisterska: Pedagogika ogólna, specjalizacja licencjacka: Edukacja plastyczna z animacją społeczno-kulturalną). Ukończyła policealne studium plastyczne w Warszawie. Rozpoczęła studia podyplomowe z Arteterapii z elementami terapii pedagogicznej w Instytucie Edukacji Artystycznej Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej oraz praktykę kliniczną w zakresie arteterapii w Mazowieckim Specjalistycznym Centrum Zdrowia im. prof. Jana Mazurkiewicza w Tworkach. ZAGADNIENIE:    Zadaniem uczestników warsztatu jest wykonacie wspólnego collage’u z wykorzystaniem wycinków z gazet. W pierwszej fazie zajęć, wycinają i przyklejają do wspólnej powierzchni elementy, znalezione w prasie, które kojarzą im się ze szczęściem. Następnie rysują różnokolorową ścieżkę, łączącą poszczególne elementy. Grupa ustala, gdzie droga się zaczyna i gdzie kończy, oraz nadaj...